WIELKI POWRÓT FIATA 500

Są takie samochody, których premiera odmienia nie tylko motoryzację, ale też życie całego kraju. Ford Model T spopularyzował kiedyś samochody jako środek transportu, Volkswagen Garbus zmotoryzował Niemcy, a Fiat 126p zrewolucjonizował polskie drogi. Jednym z takich samochodów - ikon jest kultowy Fiat 500, którego pokochali Włosi. Piękny klasyk powrócił w 2007 r. i błyskawicznie podbił serca kierowców. Kolejny raz. Teraz do rodziny „Pięćsetki” należy nie tylko miejskie auto, ale także nowoczesny minivan, model 500L.

Wszystko zaczęło się 4 lipca 1957 roku. Właśnie wtedy Fiat zaprezentował swój nowy samochód, którego nazwano 500 Nuova. W ofercie miał zastąpić przestrzały już, produkowany jeszcze przed wojną model 500 Topolino. Za projekt odpowiadał Dante Giacosa. Od początku chciał stworzyć małe, przystępnie wycenione auto, które zmotoryzuje Włochy. Dwuosobowe Topolino (z włoskiego „myszka”) miał 4-cylindrowy silnik, 13-konny, chłodzony cieczą silnik, który napędzał koła przedniej osi. Projektując następcę Giacosa nie poszedł na łatwiznę. Postanowił stworzyć zupełnie inny samochód.

Pięćsetka z 1957 r. otrzymała przydomek Nuova, czyli „nowa”. Z początku 500 było autem dwuosobowym, ale w późniejszych latach z tyłu umieszczono wąską kanapę.

<b>Model 500 Topolino to bezpośredni poprzednik Fiata 500. Produkowany był jeszcze przed wojną</b> <br>Fot. Materiały PartneraModel 500 Topolino to bezpośredni poprzednik Fiata 500. Produkowany był jeszcze przed wojną
Fot. Materiały Partnera


W przeciwieństwie do poprzednika nowa "Pięćsetka" miała silnik umieszczony z tyłu. Dwucylindrowy motor był chłodzony powietrzem. W pierwszych egzemplarzach z 479 cm3 pojemności Włosi wycisnęli 13,5 KM, a Fiat 500 mógł rozpędzić się do 85 km/h. Już jesienią 1957 r. silnik wzmocniono do 15 KM. W ofercie pojawiła się również znacznie mocniejsza odmiana Sport, która oferowała kierowcy 21,5 KM, co pozwalało bez najmniejszego problemu rozpędzić malucha do 105 km/h. Najszybsza była oczywiście "Pięćsetka" przygotowana przez Abartha – miała aż 32 KM mocy z większego silnika o pojemności 594 cm3! Większa jednostka zadebiutowała w ostatnim wariancie modelu oznaczonym literą R, która pojawiła się na rynku w 1972 r.

<b>Piękna "Pięćsetka" zadebiutowało dokładnie 60 lat temu - w 1957 roku. Teraz jest jedną z ikon europejskiej motoryzacji. </b><br>Fot. Materiały PartneraPiękna "Pięćsetka" zadebiutowało dokładnie 60 lat temu - w 1957 roku. Teraz jest jedną z ikon europejskiej motoryzacji.
Fot. Materiały Partnera

W dzisiejszych czasach taka moc może się wydawać śmiesznie mała, ale w Fiacie 500 to w zupełności wystarczało. Samochód mierzył zaledwie 2,97 m długości i ważył niecałe 500 kg. Włosi pokochali go właśnie za te niewielkie rozmiary. Pięćsetka paliła tylko 5 litrów benzyny na 100 km, a do tego była wręcz stworzona do manewrowania po ciasnych uliczkach włoskich miast, było niezwykle łatwe do zaparkowania. Spokojnie też nadawał się do wygodnej podróży we dwie osoby. Przystępna cena Fiata 500 była również jego olbrzymią zaletą. Kosztował 490 tysięcy lirów, a do tego dość łatwo dało się na niego uzyskać korzystny kredyt.

Dzięki temu na Fiata 500 mogli sobie pozwolić nawet ludzie o niezbyt wysokich dochodach. W chwilę w całych Włoszech zaroiło się od małych Fiatów. Auto z miejsca okazało się olbrzymim sukcesem. W ofercie pojawiła się nawet wersja Giardiniera, czyli. kombi. Przedłużono w niej rozstaw osi do 1940 mm, a auto mogło zabrać na pokład 200 kg ładunku.

Produkcja ruszyła w 1957 r. w turyńskim zakładzie Miriafiori. Później przeniesiono ją na Sycylię, gdzie 1 sierpnia 1975 r. na drogi wyjechał ostatni Fiat 500 o numerze 3 432 226. Okazało się jednak, że nie jest to koniec włoskiej ikony motoryzacji.

  • Fiat 500 doczekał się sportowej odmiany z groźnym skorpionem na masce. To oczywiście wersja Abarth. Abarth do dzisiaj przerabia samochody marki. Również nową "Pięćsetkę", Fot. Materiały Partnera

  • Fiat 500 zachwycał niepowtarzalną stylistyką. I 60 lat temu, i dzisiaj to synonim włoskiego stylu, Fot. Materiały Partnera

  • Fiat 500 na zawsze wpisał się w krajobraz włoskich miast. Auto zmotoryzowało Półwysep Apeniński, Fot. Materiały Partnera

  • Choć mały i zwinny, to Fiat 500 potrafił być także niezwykle praktyczny. To odmiana kombi, czyli Giardiniera, Fot. Materiały Partnera

  • Jedną z mocnych stron Fiata 500 była niska cena. Dzięki niej Fiat trafił do szerokiego grona kierowców, Fot. Materiały Partnera

  • Produkcja Fiata 500 ruszyła w 1957 r. . Ostatni egzemplarz - o numerze 3 432 226 - wyjechał na drogi 1 sierpnia 1975 r., Fot. Materiały Partnera

Żaden z następców Fiata 500 nie powtórzył jego sukcesu. Wszystko zmieniło się w 2007 roku, kiedy Fiat ogłosił, że kultowy model powraca. Nowa Pięćsetka również należy do segmentu najmniejszych miejskich aut. Mierzy 3546 mm długości, 1627 mm szerokości, 1488 mm wysokości, a rozstaw osi to - bardzo rozsądne jak na tę klasę - 2300 mm. Oprócz klasycznej Pięćsetki w ofercie dostępna jest także wersja 500C z odsuwanym dachem.

Włosi bardzo sprytnie zagrali na nostalgii kierowców, bo styliści pełnymi garściami czerpali z poprzednika.

Retrostylistyka pomieszana z nowoczesnym wyglądem okazała się strzałem w dziesiątkę! Mały Fiat zainteresował nie tylko klientów, którzy szukali dla siebie miejskiego, zwinnego auta, ale także wszystkich, którzy cenią styl. Pięćsetka ujęła też klientów szerokimi możliwościami personalizacji. Nowego Fiata 500 pokochały zwłaszcza kobiety, a jego widok stał się czymś powszechnym nie tylko we Włoszech, ale we wszystkich miastach Europy. O sukcesie Fiata 500 najlepiej świadczy fakt, że po jego premierze konkurenci zaczęli wprowadzać bardzo podobne samochody. Żaden jednak nawet nie zbliżył się do Włochów.

W 2015 r. producent zaprezentował Fiata 500 po faceliftingu. Pojawiły się nowe listwy ozdobne, światła typu LED do jazdy w dzień oraz przestylizowane tylne lampy. W opcjach znalazły się nowe możliwości personalizacji (lakiery i felgi). Tylko tyle. I bardzo dobrze! To w dalszym ciągu stylowe, klasyczne i wyróżniające się na drodze auto. Taki mały stylistyczny majstersztyk, któremu nie straszny ząb czasu. Za to więcej zmieniło się we wnętrzu. Pojawił się m.in. zamykany schowek, nowoczesny system multimedialny UConnect oraz cyfrowy zestaw wskaźników wyświetlający wskazania prędkościomierza, obrotomierza, komputera pokładowego, a także informacje z systemu nawigacji.

CO WIĘCEJ, NIEDAWNO RODZINA FIATA 500 POWIĘKSZYŁA SIĘ O DWA ZUPEŁNIE NOWE MODELE

<b>Fiat 500L</b> – W 2012 r. do klasycznego mieszczucha dołączyło znacznie większe auto. Fiat 500L to przestronny i wygodny minivan. Na rynku wyróżnia się nie tylko walorami praktycznymi, ale także wyjątkową stylistyką.Fiat 500L – W 2012 r. do klasycznego mieszczucha dołączyło znacznie większe auto. Fiat 500L to przestronny i wygodny minivan. Na rynku wyróżnia się nie tylko walorami praktycznymi, ale także wyjątkową stylistyką.
<b>Fiat 500X</b> – Rok 2014 to kolejna wielka premiera Włochów. Oferta powiększyła się o modnego, miejskiego SUV-a. 500X może być wyposażony w pełnoprawny napęd 4x4, który pozwala mu wjechać w miejsca, w których większość konkurentów sobie nie poradzi.Fiat 500X – Rok 2014 to kolejna wielka premiera Włochów. Oferta powiększyła się o modnego, miejskiego SUV-a. 500X może być wyposażony w pełnoprawny napęd 4x4, który pozwala mu wjechać w miejsca, w których większość konkurentów sobie nie poradzi.

Najnowszym samochodem w rodzinie jest wspomniany przed chwilą 500L. Minivan w tym roku doczekał się poważnego odświeżenia. Stylistycznie podążył tą samą ścieżką, co klasyczna pięćsetka. Włosi bardzo mocno zaktualizowali też wnętrze auta - pojawiła się m.in. nowa kierownica, dźwignia skrzyni biegów, duży (przekątna 7'') ekran nowego systemu multimedialnego, kolorowy wyświetlacz między zegarami czy zestaw audio Beats.

Stylistyka deski rozdzielczej została przeprojektowana tak, by nawiązywać do stylistyki całej rodziny 500. Fiat podąża też za modą i 500L będzie dostępny w SUV-opodobnej wersji Cross. 500L jest wtedy podwyższony o 25 mm i ubrany w offroadowy makijaż, czyli m.in. czarne obwódki na nadkolach, agresywny zderzak o offroadowej stylistyce i atrapy osłony podwozia. Z kolei na tych, którzy chcieliby minivana w bardziej miejskim wydaniu czeka linia stylistyczna Urban.

60 LAT I ANI JEDNEJ ZMARSZCZKI! KULTOWY FIAT 500 WIECZNIE MŁODY

Fiat 500 obchodzi w tym roku 60. urodziny. W tym czasie sprzedano prawie 6 000 000 modeli tego auta! Fiat 500 jest kultowy w pełnym tego słowa znaczeniu. Stał się prawdziwą ikoną docenianego szczególnie przez kobiety stylu – nieprzemijającego, ostentacyjnie pięknego i klasycznie prostego.

Fiat 500 to znacznie więcej niż tylko samochód. To ikona popkultury, uosobienie pięknego wzornictwa, symbol pożądania. Przez dziesiątki lat nigdy nie wyszedł z mody. Zdobywa serca kolejnych miłośników oryginalnego designu.

„Pięćsetkę” wymyślił Dante Giacosa, który po odbyciu służby wojskowej podjął pracę w firmie S.P.A. należącej do Fiata. Marce był wierny całe życie. Pierwszy Fiat 500 został zaprezentowany w 1957 w Turynie. Następca modelu Topolino od razu przykuwał wzrok. Niewielki, ale wygodny, wyposażony w płócienny dach odsuwany do tyłu i drzwi otwierane pod wiatr. Jego nazwa została zaczerpnięta od pojemności skokowej dwucylindrowego silnika benzynowego.

Wszystko zaczęło się w 1957 r. od pięknego Fiata 500 Nuova Fot. Materiały PartneraWszystko zaczęło się w 1957 r. od pięknego Fiata 500 Nuova Fot. Materiały Partnera

Przystępna cena sprawiła, że zagościł w wielu domach. Kobiety doceniały fakt, że można nim wszędzie zaparkować, a piękne i proste wzornictwo po prostu przypadło im do gustu.

Pierwszą większą przemianę Fiat 500 przeszedł jesienią 1960 roku. Dostał nowy, mocniejszy silnik i, co najważniejsze, dla wielu podróżujących nim wtedy kobiet – składaną tylną kanapę. Otworzyło to nowe możliwości. Sprawdzał się dzięki temu zarówno podczas codziennych czynności, zakupów, przeprowadzek czy wyjazdów na wakacje.

Włosi dokładali wszelkich starań, aby samochód nigdy nie znudził się jego użytkownikom. Często wypuszczali nowe modele po choćby delikatnym liftingu. Samochód stawał się coraz piękniejszy. Ostatni lifting przeszedł w 1972 roku, kiedy to dostał stylowe felgi i nowe logo.

Produkcję „Pięćsetki” zakończono w 1975 r. Miał wielu kuzynów, jednak to ten oryginalny Fiat 500 przeszedł do historii jako jeden z ulubionych miejskich samochodów dla kobiet. Do dziś na włoskich ulicach można spotkać ich naprawdę wiele. Kobiety chętnie wybierają kultowe auto ze względu na jego niewielkie rozmiary, niepodważalny styl i sławę „kolekcjonerskiej ikony”.

Fiat 500 kiedyś i dziś Fot. Materiały Partnera

W tym roku „Pięćsetka” obchodzi okrągłe, 60. urodziny. Producent dla uczczenia tej ważnej rocznicy wypuścił specjalną serię Fiata 500. Ekskluzywna seria specjalna Fiata 500 to uosobienie niebanalnego piękna, które docenią wszystkie kobiety. Winylowa deska rozdzielcza, logo vintage z przodu między chromowanymi „wąsami" oraz na pokrywie tylnej i kierownicy a także chromowane listwy na masce silnika to tylko nieliczne detale, którymi został ozdobiony ten wyjątkowy model.

Fani motoryzacji mogą podziwiać nową serię Fiata 500 dzięki wydarzeniu „The Forever Young Tour”, które zagości w większości dużych europejskich miast. 8 lipca 2017 r. impreza dotarła do Polski. Na Placu Wolności w Poznaniu rozbrzmiała muzyka z dawnych lat, pojawiły się roześmiane damy w kolorowych sukienkach i kapeluszach, był kwiaciarz z bukietem róż, pucybut, a nawet gazeciarz z naręczem prasy jeszcze pachnącej farbą drukarską.

Wokół nich zaparkowały kultowe Fiaty 500 z lat 60. XX w. - to właśnie tak marka Fiat świętowała 60-lecie modelu „500" i wprowadzenie do sprzedaży jego najbardziej współczesnej wersji - Fiata 500 Anniversario.

Przywitanie Fiata 500 Anniversario w Poznaniu  Fot. Materiały PartneraPrzywitanie Fiata 500 Anniversario w Poznaniu Fot. Materiały Partnera

FIAT 500L – DUŻA DAWKA INDYWIDUALNOŚCI – NAJWAŻNIEJSZE FAKTY

Szeroka możliwość personalizacji, rodzinne, przestronne wnętrze i oszczędne silniki. Za to Polacy polubili Fiata 500L. Po liftingu stał się jeszcze lepszy i bardziej dopracowany. Na rynku właśnie pojawił się zmodernizowany model. Te rzeczy powinniście o nim wiedzieć.

PERSONALIZACJA NADWOZIA

Do wyboru mamy sześć pastelowych i metalizowanych lakierów. Klienci żądni bardziej wyrazistej personalizacji, mogą zażyczyć sobie dwukolorowego nadwozia. Dostępnych jest 7 kolorystycznych wariantów z białym lub czarnym dachem. Kolejny element to obudowa zewnętrznych lusterek – chromowana, czarna, biała lub aluminiowa z jednym z dwóch wzorów. Pod dolną krawędzią okien można też zdecydować się na czarny, szaro-srebrny, biały, a także srebrny pas. Przewidziano również naklejkę w formacie włoskiej flagi oraz błyskawicy. Kolorową układankę warto zakończyć na dopasowaniu kluczyka do indywidualnych preferencji – 12 rozmaitych tonacji.

Panoramiczny dach sprawia, że we wnętrzu jest jasno i przyjemnie, Fot. Materiały PartneraPanoramiczny dach sprawia, że we wnętrzu jest jasno i przyjemnie, Fot. Materiały Partnera

URBAN I CROSS

Dwie wersje pozwolą lepiej dopasować przeznaczenie auta, jego wygląd i możliwości do własnych potrzeb. Odmianę Urban przygotowano z myślą o użytkownikach korzystających z samochodu głównie w mieście i w trasie. Ma wszystkie podstawowe zalety 500L i szeroką paletę jednostek napędowych.

W takiej konfiguracji, Fiat ma 4,24 metra długości, 1,78 szerokości i 1,66 wysokości. Rozstaw osi wynosi 261 centymetrów.



Cross to wariant dla aktywnie usposobionych użytkowników. Ma prześwit zwiększony o 2,5 centymetra, osłony z tworzywa pod zderzakami przeprogramowany system kontroli trakcji. Dzięki selektorowi trybów jazdy, uzyskano lepszą przyczepność na drogach o zróżnicowanej nawierzchni. Do wyboru mamy ustawienie Normal, Traction+ i Gravity Control. Ostatni z systemów ułatwia zjazd ze wzniesienia poprzez zadanie prędkości. Cross nie boi się nie tylko szutrowych odcinków specjalnych, lecz również wysokich krawężników.

  • Fiat 500L poradzi sobie także poza utwardzonymi drogami, Fot. Materiały Partnera

  • Nowy 500L znakomicie czuje się mieście. Jest zwinny i bez problemu da się go zaparkować, Fot. Materiały Partnera

  • Klasyczna, niepowtarzalna stylistyka to mocny punkt nowego Fiata, Fot. Materiały Partnera

  • Fiat 500L sprawdzi się na piątkę w każdej rodzinnej wyprawie, Fot. Materiały Partnera

  • Fiat 500L pełnymi garściami czerpie z klasycznej "pięćsetki", Fot. Materiały Partnera

  • Przestronne wnętrze Fiat 500L zmieści naprawdę wiele. Fot. Materiały Partnera

DOBRA WIDOCZNOŚĆ W KAŻDĄ STRONĘ

Spore udogodnienie stanowi powierzchnia przeszklona. To mocno podnosi komfort codziennej eksploatacji. Widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra, a dodatkowe światło wpada do kabiny przez największy w segmencie szklany dach. Panoramiczne okno ma aż 1,5 metra kwadratowego powierzchni. Dostępne są dwie wersje: stała i Skydome. Tą drugą można otwierać i sterować elektrycznie.

Nowy system multimedialny obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, Fot. Materiały PartneraNowy system multimedialny obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, Fot. Materiały Partnera

BOGATE WYPOSAŻENIE W STANDARDZIE

Niewiele jest na rynku modeli, które już w standardzie oferują tak bogate wyposażenie. Decydując się na podstawową specyfikację Pop Star, dostajemy sześć poduszek powietrznych, klimatyzację, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka boczne, tempomat oraz wielofunkcyjną kierownicę. Do tego dochodzi jeszcze system multimedialny UconnectTM ze sterowaniem głosowym i bezprzewodową łącznością Bluetooth. Kolorowy ekran TFT ma 3,5 cala po przekątnej. Wśród układów bezpieczeństwa, w standardzie znajdziemy Autonomous City Brake. Sprawdza się w mieście i skutecznie działa do prędkości 30 km/h. Mechanizm jego działania jest prosty. Po wykryciu przeszkody przez radar i brak reakcji ze strony kierowcy, automatycznie uruchamia hamulce w trybie awaryjnym, minimalizując tym samym skutki ewentualnej kolizji.

AKCESORIA MOPAR

Kolekcja obejmuje aż 92 akcesoria zwiększające wszechstronność Fiata. Dostępne rozwiązania pozwalają aranżować przestrzeń bagażową i efektywniej wykorzystywać możliwości transportowe. Wśród nich znajdziemy ochraniacze, siatki i elementy do organizowania ładunku. Mopar przygotował też bagażniki na rowery, deski surfingowe i narty. Dachowe kufry natomiast, można instalować na dedykowanych stelażach. Praktyczność przedziału pasażerskiego podnoszą wieszaki na ubrania i stoliki przytwierdzane do zagłówków. Organizer montowany na przednim siedzeniu ma wiele kieszeni i uchwyt na tablet.

Fiat 500L otrzymał nową, lepiej leżącą w dłoniach kierownicę oraz wyżej umieszczoną dźwignię zmiany biegów
Ekran może mieć aż 7 cali. Najnowsza wersja systemu UConnect obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto
Do wykonania wnętrza wykorzystano materiały wysokiej jakości. Nowy 500L otrzymał także nowe wzory tapicerek i parę ciekawych wariantów kolorystycznych.
Jak przystało na rodzinnego minivana, Fiat 500L wyposażony jest w cały zestaw systemów bezpieczeństwa, dbających o kierowcę i pasażerów.
Za świetne nagłośnienie wnętrza odpowiada uznana firma Beats Audio
Wnętrze nowego Fiata 500L, Fot. Materiały Partnera

SPRAWDZONE JEDNOSTKI NAPĘDOWE

Fiat stawia na sprawdzone rozwiązania, dzięki czemu pod maską pracują silniki znane z innych modeli. Benzynowa rodzina składa się z trzech propozycji: 1.4 16V (95 KM), 1.4 T-Jet (120 KM) i 0.9 TwinAir (105 KM). Najmniejsza jednostka ma dwa cylindry ustawione w rzędzie i turbodoładowanie. Generuje 145 Nm i zapewnia przyzwoite osiągi. Auto przyspiesza do setki w 12,3 sekundy, rozpędza się do 180 km/h i zużywa w cyklu mieszanym 4,8 litra paliwa.

DWA WYSOKOPRĘŻNE SERCA

Fani wysokoprężnych emocji mogą wybierać między silnikami o pojemności 1.3 i 1.6 litra. Mniejszy diesel produkowany jest w Polsce. Rozwija 95 KM, współpracuje z manualną lub automatyczną skrzynią i cechuje się wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. 1.6 MultiJet ma 120 koni i 320 niutonów momentu obrotowego. Gwarantuje sprint do setki w 10,7 sekundy i prędkość maksymalną na poziomie 189 km/h. Sprzężony z 6-biegową przekładnią manualną zużywa tylko 4,6 litra oleju napędowego w mieście. Spełnia wyśrubowaną normę Euro 6 i emituje zaledwie 112 g/km dwutlenku węgla. To jedna z najlepszych jednostek w tej klasie pojemnościowej.

FIAT 500L – KULTOWY MODEL DORÓSŁ I STAŁ SIĘ BEZPIECZNIEJSZY

Facet staje się mężczyzną w momencie, gdy potrafi zapewnić rodzinie bezpieczeństwo. Fiat 500L to nie tylko unikalna stylistyka, znana z kultowego mniejszego modelu, ale również nowe systemy bezpieczeństwa, dzięki którym jazda staje się jeszcze bardziej komfortowa. Tak, może być jeszcze bardziej komfortowa.

Rynek motoryzacyjny rozwija się coraz dynamiczniej. Choć praktycznie każdy producent szczyci się mechanizmami, mającymi w jak największym stopniu zniwelować ryzyko wypadku, w większości są to puste przechwałki - rzeczywiście przydatne rozwiązania nikną pod zalewem marketingowych haseł. Inaczej jest w przypadku nowego modelu Fiata, który – wciąż atrakcyjny wizualnie – stał się jednocześnie rodzinnym autem z prawdziwego zdarzenia!

Historia nowego Fiata 500 zaczyna się dekadę temu. Włoski koncern wskrzesił legendę i stworzył stricte miejski samochód, który z miejsca podbił serca kierowców na całym świecie. I nie tylko kierowców, bo w 2008 roku kultowy już model zdobył prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

I jak to z popularnymi modelami bywa, również Fiat 500 nabierał nowych kształtów, będąc produkowanym w różnych wersjach. Fiat 500L to odpowiedź na zapotrzebowanie mężczyzn, którym zwykła „pięćsetka” wydawała się zbyt mała – pojazd nie stracił nic ze swojej charakterystycznej zadziorności, został za to wzbogacony o systemy, które z radością przywitała męska część kierowców. Nagle okazało się, że miejski pojazd oferuje nam coś więcej, niż tylko jeżdżenie po dzieci do szkoły.

Bo dzięki kilku usprawnieniom Fiat 500L stał się wreszcie autem rodzinnym. Idealnym nie tylko na weekendowe wypady za miasto, ale również na dłuższe, wakacyjne wyprawy. Bez problemu zmieścisz w nim całą kolekcję kucyków Little Pony twojej córki oraz płyty DVD z filmami o superbohaterach, namiętnie oglądane przez twojego syna.

  • Nowy Fiat 500L to auto przede wszystkim rodzinne i bezpieczne, Fot. Materiały Partnera

    Nowy Fiat 500L to auto przede wszystkim rodzinne i bezpieczne, Fot. Materiały Partnera

  • Wyjątkowe wnętrze to mieszanka retro wyglądu i nowoczesnych systemów, Fot. Materiały Partnera

    Wyjątkowe wnętrze to mieszanka retro wyglądu i nowoczesnych systemów, Fot. Materiały Partnera

  • Kochana na całym świecie mała "pięćsetka" zmieniła się w wygodnego minivana, Fot. Materiały Partnera

    Kochana na całym świecie mała "pięćsetka" zmieniła się w wygodnego minivana, Fot. Materiały Partnera

  • Duży ekran systemu multimedialnego ma 7 cali, Fot. Materiały Partnera

    Duży ekran systemu multimedialnego ma 7 cali, Fot. Materiały Partnera

  • Fiat 500L to zdecydowanie jeden z najciekawszych minivanów na rynku, Fot. Materiały Partnera

    Fiat 500L to zdecydowanie jeden z najciekawszych minivanów na rynku, Fot. Materiały Partnera

  • Tylna kanapa ma do zaoferowania bardzo dużo miejsca na nogi i głowę,Fot. Materiały Partnera

    Tylna kanapa ma do zaoferowania bardzo dużo miejsca na nogi i głowę,Fot. Materiały Partnera

BEZPIECZEŃSTWO PONAD WSZYSTKO!

Ale rodzinny samochód nie może być tylko przestronny. Bo za kierownicą zawsze i tak najważniejsze jest bezpieczeństwo, zwłaszcza, gdy wieziemy najważniejsze osoby naszego życia. Dlatego inżynierowie z Fiata przygotowali szereg usprawnień, jeszcze bardziej poprawiających komfort jazdy.

O nowoczesnych technologiach nie ma co się rozpisywać – te stają się podstawowym wyposażeniem współczesnych samochodów. Również rodzinny model Fiata bez problemu sparujesz ze swoim smartfonem czy dzięki systemowi multimedialnemu z nowoczesną nawigacją znajdziesz najbliższą stację benzynową. Diabeł w tym wypadku tkwi w szczegółach dotyczących bezpiecznej jazdy, które można sprowadzić do kilku liter.

ERM to nowatorski system zapobiegający dachowaniu, znany już z innych modeli Fiata. To funkcja, która uruchamia się, kiedy jedno z kół się podnosi - w razie ekstremalnego manewru, system ERM pozwala przywrócić stabilność pojazdu oraz kontrolę nad nim.

ESP z kolei to system dynamicznej kontroli skrętu, bardzo przydatny zwłaszcza na krętych trasach.

Ponadto Fiat 500L oferuje wszystko to, co w zakresie bezpieczeństwa od dawna jest standardem. Na przykład poduszki powietrzne – w Fiacie 500L maksymalnie może się ich znajdować aż siedem! Dodatkowo karoseria została pomyślana w taki sposób, by rozpraszać energię i zapewniać jednorodność struktury podczas kolizji.

Co w tym przypadku jest niezwykle istotne, wysoki poziom bezpieczeństwa (uhonorowany aż 5 gwiazdkami Euro NCAP) idzie w parze z niewygórowanymi kosztami zakupu samochodu. Jedynie najbardziej zaawansowane rozwiązania, tj. czujnik zmierzchu czy deszczu, są w standardzie tylko w najlepiej wyposażonych wersjach. Nie zmienia to jednak faktu, że Fiat w przystępnej cenie oferuje samochód bezpieczny, rodzinny, a przy tym – atrakcyjny wizualnie. Doskonały nie tylko do jazdy po mieście, gdzie korki są na porządku dziennym, a o wolne miejsce parkingowe niezwykle trudno,

ale również świetnie sprawdza się na dalsze trasy, kiedy odległości liczymy w kolejnych hot-dogach, pochłoniętych na stacjach benzynowych.

Jeśli nazwa Fiat 500 do tej pory kojarzyła ci się jedynie z raczej damskim, małym pojazdem, czas na zrewidowanie swoich poglądów. Bo prawdziwego mężczyznę poznaje się nie po tym, ile koni dzierży pod maską samochodu. Wyróżnia go troska o rodzinę. A w zadbaniu o najbliższych z pewnością pomoże ci Fiat 500L.

SAMOCHÓD W ABONAMENCIE JAK TELEFON. CZY TO SIĘ OPŁACA?

Dzisiaj nie musimy już samochodu kupować, by z niego korzystać. Możemy go wynająć na dłużej, płacą co miesiąc tylko specjalny abonament. Takie rozwiązanie ma dużo zalet.

Nie ma co się oszukiwać, samochód nie jest tani. Nawet za podstawowe wersje średniej klasy samochodu musimy zapłacić kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do tego po zakupie dochodzą również niemałe koszty eksploatacji. I wcale nie chodzi tu nawet o tak oczywiste rzeczy, jak zakup paliwa, ale np. koszty przeglądów, dodatkowego serwisu, wymiany opon i ubezpieczenia. A to spokojnie co najmniej kilka tysięcy złotych rocznie dodatkowych wydatków.

Oczywiście możemy kupić samochód na raty, biorąc kredyt bankowy. Ale takie rozwiązanie też ma poważne wady – kredyt nie jest darmowy. Prowizje i odsetki spowodują, że rzeczywisty koszt nabycia samochodu znacząco rośnie. W zależności od tego na jaki kredyt się zdecydujemy, zapłacimy zwykle za auto od kilkunastu do nawet trzydziestu kilku procent więcej, niż gdybyśmy kupowali samochodów za gotówkę.

MIESIĘCZNY ABONAMENT – CIEKAWA ALTERNATYWA

Rozwiązaniem – dla zwykłego Kowalskiego – jest tzw. leasing konsumencki. To specjalnie przygotowany dla klientów indywidualnych wynajem długoterminowy samochodu, z którego od lat korzystają firmy i który jest też dużo bardziej popularny na Zachodzie niż w Polsce. Fiat nazywa tę ofertę abonamentem, a przygotował ją razem z jedną z największych firm leasingowych w Polsce – spółką Masterlease.

Decydując się na abonament Fiata, dostaniemy fabrycznie nowy samochód do wyłącznej eksploatacji na 11 lub 23 miesiące. Co ważne bez żadnej wpłaty własnej. Co miesiąc będziemy musieli – przez wspomniany okres niecałego roku lub niecałych dwóch lat – płacić miesięczny czynsz (abonament). Jego wysokość jest stała i zależy zarówno od tego, czy chcemy wynająć samochód na 11 czy na 23 miesiące i od tego, po jakie auto sięgniemy. Abonament w wypadku opcji na 23 miesiące jest zwykle nieco tańszy.

Co bardzo ważne – w abonamencie zawarte są w zasadzie wszystkie większe standardowe opłaty związane z użytkowaniem samochodu. Nie płacimy za przeglądy techniczne, serwisowanie, sezonową wymianę opon oraz ubezpieczenie AC/OC/NW. Jeżdżąc Fiatem z abonamentu, czekają nas wyłącznie dodatkowe koszty związane z zakupem paliwa, płynu do spryskiwaczy i opłat parkingowych.

DUŻY WYBÓR MODELI. A POTEM ZNOWU NOWY SAMOCHÓD

Fiat w abonamencie oferuje większość swoich modeli – od Fiata 500, przez modele 500L i 500X, Fiata Qubo i całą rodzinę Tipo. Przykładowo, miesięczny czynsz za model 500 z silnikiem 1,2 wynosi 354 złote w wersji na 11 miesięcy i 534 złote jeśli zdecydujemy się na abonament 23-miesięczny. Znacznie większe i praktyczniejsze auto to koszt 715 złotych jeżeli sięgniemy po abonament w wypadku Fiata Tipo Sedan na 11 miesięcy lub 877 złotych w opcji na 23 miesiące.

Po upływie okresu umowy abonamentowej, możemy oddać samochód bez żadnych dodatkowych opłat. Możemy też wykupić go na własność – to jednak dość drogie rozwiązanie. Taki wykup kosztuje od niecałych 80 proc. wartości auta w górę. Lepiej więc zdecydować się na kolejny abonament i znów cieszyć się posiadaniem nowego samochodu. Za każdym razem możemy wybrać inny model.

Jednym słowem całość przypomina korzystanie z samochodu, jak z komórki z abonamentem. Pamiętać tylko należy o jednym – obowiązuje nas limit przejechanych kilometrów. 12 000 km w wypadku abonamentu na 11 miesięcy i 25 000 km w opcji na 23 miesiące. To jednak dość duże limity – większość polskich kierowców ich nie przekracza.

WIĘCEJ INFORMACJI NA WWW.FIATABONAMENT.PL

WŁOSKI MUST-SEE, CZYLI 7 MIEJSC, KTÓRE MUSISZ ZWIEDZIĆ BĘDĄC WE WŁOSZECH

Nawet jeśli już byłeś kilka razy we Włoszech, z pewnością znajdziesz jeszcze wiele kolejnych miejsc, które warto odwiedzić. Jak zaplanować podróż do Italii i co jest absolutnym must-see w tym państwie?

WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO RZYMU

Rzym ma wiele do zaoferowania dla turystów. Na zobaczenie Wiecznego Miasta warto poświęcić kilka jesiennych dni. W październiku i listopadzie jest zdecydowanie mniej turystów, a temperatura sprzyja spacerom. Zwiedzenie stolicy Włoch można rozpocząć od ścisłego centrum. Tam w stosunkowo niewielkiej odległości od siebie znajdują się ważniejsze zabytki. Jednym z nich jest słynne Koloseum, czyli okrągły amfiteatr, w którym kiedyś odbywały się walki gladiatorów. Bilety wstępu dostępne są w kilku miejscach (m.in. naprzeciwko atrakcji) lub w Internecie. Koloseum można odwiedzać samemu lub z przewodnikiem. Ta druga opcja, daje możliwość zobaczenia większej ilości zakamarków budowli.

WIECZNE MIASTO Fot. iStockWIECZNE MIASTO Fot. iStock

Na ten sam bilet możesz zwiedzić Forum Romanum, czyli najstarszy plac w tym mieście. Tuż obok niego znajduje się wzgórze Kapitol, na którym jest plac del Campidoglio i pomnik Marka Aureliusza.

Kierując się na północ od Forum Romanum dotrzesz do imponującej fontanny di Trevi. To absolutnie uwielbiane przez turystów miejsce, do którego co roku - ci bardziej przesądni - wrzucają ogromne ilości bilonu. Wierzą, że dzięki temu wrócą do Rzymu i zakochają się. Zainwestowanie dwóch monet ma przynieść miłość, a trzech zagwarantować rychły ślub. W samym 2016 roku w słynnej fontannie pływało łącznie 1,5 miliona dolarów. Wszystkie wyłowione z wody pieniądze przekazywane są na Caritas.

Następnie udaj się pod imponujące Schody Hiszpańskie, które są jednymi z najdłuższych i najszerszych w Europie. Pokonując 138 stopni dotrzesz do XVI-wiecznego kościoła św. Trójcy. Kolejnym wartym odwiedzenia miejscem są Muzea Watykańskie. To zespół muzeów, galerii i bibliotek, w których zgromadzono ogromną kolekcję dzieł sztuki. Żeby uniknąć stania w długiej kolejce do wejścia, kup bilet online dzień wcześniej. Zwiedzanie warto zacząć wcześnie rano, żeby uniknąć tłumów turystów. Absolutnymi watykańskimi must-see są Bazylika św. Piotra i Kaplica Sykstyńska. Z kopuły bazyliki można podziwiać imponującą panoramę miasta. Kaplica zdobiona jest natomiast freskami m.in. autorstwa Michała Anioła. Na sklepieniu budowli znajduje się słynny fresk Mistrza pt. „Stworzenie Adama”, na którym Adam kieruje palec wskazujący w stronę Boga.

SCHODY HISZPAŃSKIE
Wzniesione w XVIIIw., prowadzą z pl. Hiszpańskiego do kościoła Trinita dei Monti
BAZYLIKA ŚW. PIOTRA
Czołowe dzieło architektury renesansu i baroku, drugi co do wielkości kościół na świecie
FONTANNA DI TREVI
Barokowa fontanna, zasila ją woda doprowadzona akweduktem zbudowanym w 19 r. p.n.e.
FORUM ROMANUM
Główny polityczny, religijny i towarzyski ośrodek starożytnego Rzymu
KOLOSEUM
Ikona Wiecznego Miasta, amfiteatr wzniesiony w latach 70-72 do 80 n.e.
MUZEA WATYKAŃSKIE
Muzea powstałe ze zbiorów dzieł sztuki zgromadzonych przez poszczególnych papieży
WIECZNE MIASTO - CO KONIECZNIE TRZEBA ZOBACZYĆ?

ROMANTYCZNE WŁOCHY – WENECJA

Włochy są idealnym kierunkiem na kilkudniowy wyjazd z drugą połówką. Miejscem, które najchętniej odwiedzają zakochani jest Wenecja. Dzięki niesamowitej architekturze i nietypowemu położeniu, została ona wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Cechą charakterystyczną i zarazem przekleństwem Wenecji są kanały. Z jednej strony dzięki nim ma swój niesamowity klimat, z drugiej wdzierające się do miasta morze, niszczy stare budynki. Jeden z centralnych placów miejskich – św. Marka, bardzo często jest po prostu przykryty taflą wody. Przygotowani na takie sytuacje Włosi opracowali system platform. Rozstawiane są na czas przypływu, umożliwiając pieszym chodzenie po placu.

Główną turystyczną atrakcją Wenecji są gondole. Wydając około 100 euro za pół godziny możesz zwiedzać miasto z poziomu kanałów. To bezpieczny, stabilny i jeden z nielicznych środek transportu (w Wenecji położnej na wyspach nie ma autobusów, samochodów, czy metra). Trasy spływów najczęściej prowadzą do Mostu Westchnień. Łączy on dwa budynki - Pałac Dożów i więzienie. To po nim przechodzili kiedyś skazani, wzdychając do swoich ukochanych, które pozostały na wolności.

Po Canal Grande można się również przepłynąć tramwajem wodnym (vaporetto). Do dyspozycji jest kilka linii, ale nr 1 jest najlepsza, jeśli chcemy zobaczyć najważniejsze zabytki miasta. Wenecja jest bardzo

WENECJA Fot. iStockWENECJA Fot. iStock

zatłoczona, choć większość turystów skupia się wokół głównych atrakcji, czyli wspomianych: placu i Bazyliki św. Marka oraz mostu Westchnień, a także wieży zegarowej i najstarszego w mieście mostu Rialto.

Jeśli skręcisz w jedną z licznych wąskich uliczek i nieco się od nich oddalisz, będziesz mógł spokojnie pospacerować i poczuć klimat tego niezwykłego miasta. Przerwy w zwiedzaniu warto spędzać przy filiżance kawy. Niektórzy uważają, że tutaj smakuje ona najlepiej. Podobno Wenecja była pierwszym miejscem w Europie, do którego dotarła z Afryki kawa. Znajduje się tu też najstarsza włoska kawiarnia Caffe Florian.

  • Plac Św. Marka, fot. iStock

  • Gondole na przystani, w tle kościół San Giorgio Maggiore, fot. iStock

  • Wenecja to miasto gondoli, fot. iStock

  • Getto weneckie – obszar w Wenecji, na którym Żydzi byli zmuszeni żyć w czasach Republiki Weneckiej, fot. iStock

  • Cieśnina Canal Grande dzieli miasto na dwie części, fot. iStock

  • Słynne weneckie maski używane były w czasie zabaw karnawałowych, w czasie których wiele zasad ulegało zawieszeniu , fot. iStock

WERONA - MIASTO MIŁOŚCI

Niecałe 1,5 godziny drogi od Wenecji znajduje się drugie romantyczne miasto, czyli Werona. Jak na Włochy przystało znajdują się tu wąskie uliczki, klimatyczne restauracje i warte zobaczenia zabytki. Jednym z nich jest amfiteatr, który jest starszy od rzymskiego Koloseum. W zależności od pory roku odbywają się w nim m.in. festiwal operowy, koncerty, przedstawienia teatralne, czy bożonarodzeniowa wystawa szopek. Amfiteatr można i warto zwiedzać w środku.

To co jednak szczególnie przyciąga do Werony turystów, to szekspirowska historia Romea i Julii, która osadzona była właśnie w jednej z tutejszych kamienic. Prowadzi do niej wąski, ciemny korytarz, który cały pokryty jest podpisami zakochanych. Na niewielkim dziedzińcu mieści się pomnik Julii, a w budynku jest słynny balkon, z którego wychylała się do ukochanego. Można na niego wejść natomiast trzeba odstać swoje w kolejce. Odwiedzając Weronę warto wybrać się na spacer do San Giorgio in Braida. To kościół położony na wzgórzu, z którego widać przepiękną panoramę miasta.

  • Balkon Julii, fot. iStock

    Balkon Julii, fot. iStock

  • Werona, fot. iStock

    Werona, fot. iStock

  • Koloseum w Weronie, fot. iStock

    Koloseum w Weronie, fot. iStock

  • Kawiarnia w Weronie, fot. iStock

    Kawiarnia w Weronie, fot. iStock

  • Werona, fot. iStock

    Werona, fot. iStock

RIMINI I BARI

Włochy to doskonały kierunek dla osób lubiących wypoczynek na plaży. Jest tu kilka znanych, nadmorskich miejscowości, jak i te rzadziej odwiedzane przez turystów. Jeden z najpopularniejszych kurortów to Rimini. Miasto położne jest na wschodnim wybrzeżu kraju - tuż obok San Marino. Przez całą miejscowość ciągnie się bardzo szeroka plaża, a wzdłuż niej są hotele. To dobre miejsce dla osób, które poza opalaniem chcą również zwiedzać. Rimini ma przepiękną starówkę, ponad 2000-letni most i ciekawą zabudowę. To także miejsce, które przyciąga imprezowiczów, bo nie brakuje tu dyskotek, pubów i barów. W odróżnieniu od wielu turystycznych miejsc we Włoszech, Rimini jest stosunkowo tanie. Można tu znaleźć niedrogi nocleg i w rozsądnej cenie coś zjeść.

RIMINI Fot. iStockRIMINI Fot. iStock
BARI Fot. iStockBARI Fot. iStock

Jednym z popularniejszych nadmorskich kurortów Włoch jest San Remo. Położny jest tuż obok granicy z Francją. Często nocują tu turyści, którzy w ciągu dnia zwiedzają Lazurowe Wybrzeże (hotele w San Remo są tańsze niż we Francji). To miejsce do którego w XIX wieku przyjeżdżała europejska arystokracja. Znajduje się tu szeroka promenada, port z jachtami i kasyna.

Cinque Terre to część riwiery liguryjskiej, w której jest kilka urokliwych miejscowości i park narodowy. Jeszcze w latach 50. XX wieku dostawano się tu jedynie drogą morską lub koleją. Dziś można swobodnie dojechać samochodem, i zdecydowanie polecamy to zrobić! Niektórzy uważają, że ten region jest najpiękniejszym we Włoszech. Warto tu przyjechać, żeby podziwiać malownicze miasteczka położne nad samym morzem, piękne krajobrazy i przyrodę. Pomiędzy miejscowościami można przemieszać się pieszo, pociągami lub samochodem.

Twoje życie, twój styl - Dlaczego Fiat 500L jest idealny dla kobiety?

Jakich samochodów szukają kobiety? Wygodnych, przestronnych, ekonomicznych, bezpiecznych, oczywiście ładnych. Lista oczekiwań się nie kończy. Panie są bardzo wymagające i wysoko stawiają poprzeczkę. Prowadzą aktywny tryb życia, więc auto staje się ich drugim domem. To ich codzienny środek lokomocji, który musi nadążyć za ich potrzebami! Fiat 500L staje na wysokości zadania – dlaczego?

BO JEST MAŁĄ, STYLOWĄ LIMUZYNĄ

Kiedy słyszysz słowo „minivan”, wyobrażasz sobie niezbyt zgrabny, dość kanciasty, duży samochód osobowy. Kiedy widzisz Fiata 500L, podziwiasz jego opływowe, klasyczne kształty, zadziwia cię prostota i klasyka jego linii. Nie myślisz o Pięćsetce w kategoriach minivana! A jednak. 500L jest minivanem. Miejskim samochodem dostosowanym do najbardziej wyśrubowanych wymagań kobiet. Chcesz jechać nim na długie wakacje? Proszę bardzo. Pomieści wszystkie bagaże. Potrzebujesz pojemnego bagażnika, aby mieć wszystko pod ręką, gdy odwozisz dzieci do szkoły, na treningi, sama jedziesz do pracy, a potem jeszcze na urodziny koleżanki? Nic łatwiejszego, Fiat 500L jest przestronny i wygodny. Wszystko się w nim zmieści, a dodatkowo, oprócz bagażnika, ma wiele skrytek, które pomieszczą mniejsze i większe drobiazgi.

BO ELEGANCJA TO JEGO DRUGIE JA

Elegancki miejski samochód, który na dodatek jest przestronny i pojemny, to oksymoron? Nie z Fiatem 500L. Włoska linia, lata doświadczeń, śródziemnomorska estetyka przekładają się na piękny, elegancki samochód. W stylistyce nadwozia da się zauważyć wszystkie elementy, które przez lata charakteryzowały ten model. Do wcześniejszych modeli nawiązują „emblemat z poziomymi paskami”, okrągłe górne światła przednie oraz dolne światła do jazdy dziennej, nawiązujące kształtem do dwóch zer, czyli symbolu 500L.

Kultowa „Pięćsetka” obchodzi w tym roku już 60 urodziny! Przez ponad pół wieku Fiat 500L stał się wzorem miejskiego auta i ikoną motoryzacyjnego stylu. Pokochały go kobiety nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych. Fot. Materiały PartneraKultowa „Pięćsetka” obchodzi w tym roku już 60 urodziny! Przez ponad pół wieku Fiat 500L stał się wzorem miejskiego auta i ikoną motoryzacyjnego stylu. Pokochały go kobiety nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych. Fot. Materiały Partnera
W 2012 r. Włosi wyszli naprzeciw wszystkim, którzy poszukują stylowego auta, ale potrzebują czegoś więcej. Z długością przekraczającą 4,2 m Fiat 500L to praktyczny i pakowny minivan. Po prostu „Pięćsetka” idealna dla rodziny. Fot. Materiały PartneraW 2012 r. Włosi wyszli naprzeciw wszystkim, którzy poszukują stylowego auta, ale potrzebują czegoś więcej. Z długością przekraczającą 4,2 m Fiat 500L to praktyczny i pakowny minivan. Po prostu „Pięćsetka” idealna dla rodziny. Fot. Materiały Partnera

BO DBA O BEZPIECZEŃSTWO

Wysoki poziom bezpieczeństwa Fiata 500L, uhonorowany 5 gwiazdkami Euro NCAP, to coś czego żadna kobieta poszukująca samochodu nie pominie. Karoseria 500L została zbudowana w formie „klatki bezpieczeństwa”. W trakcie ewentualnego zderzenia z przeszkodą rozprasza energię i zapewnia wytrzymałość. W aucie znajdziemy sześć poduszek powietrznych, a wszystkie pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe.
To rodzinny samochód, więc szczególnie ważne jest panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach atmosferycznych. 500L oferuje bogaty pakiet poprawiający panowanie na autem podczas ewentualnych problemów na drodze.

Wystarczy wymienić kilka z nich - ESP to elektroniczny układ kontroli trakcji, ERM to system zapobiegający dachowaniu, a system Autonomous City Brake, który automatycznie uruchamia hamulce w przypadku ryzyka wystąpienia kolizji to nic innego jak sygnalizacja awaryjnego hamowania.

BO POTRAFI OSZCZĘDZAĆ

Żadna kobieta nie przejdzie obojętnie obok auta, które nie tylko „wygląda”, jest bezpieczne i wygodne, ale też mało pali. Niewielkie zużycie paliwa to jednak nie jedyna zaleta 500L. Fiat na każdym kroku zaskakuje nas gadżetami. Jednym z nich jest choćby przycisk trybu ekonomicznego, który potrafi znacznie obniżyć zużycie paliwa. Sprawdza się szczególnie podczas jazdy miejskiej.

BO ZASKAKUJE TECHNOLOGICZNYMI NOWOŚCIAMI

Nie rozstajemy się ze swoimi telefonami. Fiat wychodzi naszym oczekiwaniom naprzeciw. Nowy Fiat 500L jest kompatybilny z Android Auto* i pozwala mieć dostęp do wszystkich aplikacji podczas jazdy samochodem. Współpracuje też z Apple CarPlay* i zapewnia dzięki temu jeszcze wygodniejsze korzystanie z iPhone’a w samochodzie.



*) dostępność Android Auto i Apple CarPlay jest zależna od Google i Apple

Będziesz mieć dostęp do informacji o sytuacji na drodze, aktualnych objazdach czy korkach. Wszystkim możesz sterować, nie odrywając rąk od kierownicy i oczu od drogi. Kierownica w 500L zapewnia luksus kontroli wszystkich głównych funkcji radia, deski rozdzielczej czy telefonu połączonego z ekranem 500L. Znajdują się na niej wszystkie niezbędne przyciski.

Czy jest się jeszcze nad czym zastanawiać?

Włochy, jakich nie znałeś. 4 miejsca z dala od tłumów turystów

Niektórym z nas Włochy kojarzą się nie tylko z pięknymi miastami i wspaniałą przyrodą, ale także z tłumami turystów. Wiadomo, że nie ułatwia to ani zwiedzania, ani odpoczynku. O ile w Wenecji czy w Rzymie tłumy to raczej norma, to istnieje kilka miejsc, które przeczą temu wyobrażeniu. Gdzie się wybrać, jeśli chcemy uniknąć tłoku? Przedstawiamy pięć włoskich miejscowości, które nie są oblegane przez turystów, a i tak warto je poznać.

TURYN – WŁOSKI PARYŻ

Turyn dla wielu z nas może okazać się zaskakujący. Zdaniem niektórych, miejscowość ta bardziej przypomina Paryż niż typowe miasto włoskie. To jeden z najważniejszych ośrodków w północnych Włoszech, stolica regionu Piemont. Warto wspomnieć, że miasto to było także pierwszą stolicą nowo utworzonego państwa włoskiego po jego zjednoczeniu w drugiej połowie XIX wieku.

Obowiązkowym punktem, który należy odwiedzić, jest główny punkt widokowy, gdzie zobaczymy Turyn na tle gór. To właśnie stamtąd pochodzi najwięcej zdjęć i widokówek promujących miejscowość. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem tego krajobrazu jest wysoki budynek z charakterystyczną kopułą.

Turyn jest dostojny, elegancki i spokojny. W jego centrum znajdziemy wiele klimatycznych placów i uliczek. Jeśli nie podobają nam się tłumy na ulicach Mediolanu, powinniśmy przenieść się właśnie tam. Podróż samochodem lub autobusem do stolicy Piemontu zajmie nam tylko dwie godziny.

Turystom miasto to najbardziej podoba się zimą, kiedy to ośnieżone Alpy prezentują się szczególnie okazale. Co ciekawe, takie widoki czekają na nas już w samym centrum miasta.

PIAZZA SAN CARLO, TURYN Fot. iStockPIAZZA SAN CARLO, TURYN Fot. iStock

To słynny Mole Antonelliana (Pieprzyk Antonelliana), znajdujący się centrum miasta. Warto zobaczyć budynek z bliższej odległości, a także wejść do środka. Znajdują się tam dwa popularne muzea – Narodowe Muzeum Kina oraz Muzeum Egipskie.

Turyn znany jest także jako miasto przemysłowe. Swoją siedzibę ma tu m.in. koncern Fiata. To dlatego w stolicy Piemontu znajduje się również Muzeum Samochodów, w którym możemy podziwiać kilkaset modeli różnych marek.

  • Przystań w Trieście, Fot. iStock

    Przystań w Trieście, Fot. iStock

  • Urokliwe tramwaje, Turyn, Fot. iStock

    Urokliwe tramwaje, Turyn, Fot. iStock

  • Monte dei cappuccini, Turyn, Fot. iStock

    Monte dei cappuccini, Turyn, Fot. iStock

  • Dawna fabryka Fiata, Lingotto, Turyn, Fot. iStock

    Dawna fabryka Fiata, Lingotto, Turyn, Fot. iStock

  • Piazza Castello, Turyn, Fot. iStock

    Piazza Castello, Turyn, Fot. iStock

SAN GIMIGNANO – MANHATTAN ŚREDNIOWIECZA

San Gimignano to średniowieczne miasteczko na wzgórzu, położone w centrum Toskanii pomiędzy Florencją a Sieną. Miejscowość nazywana jest „Manhattanem średniowiecza”, ponieważ doskonale zachowały się w niej budynki i zabytki z tamtego okresu. Jej znakiem rozpoznawczym są charakterystyczne cztery czworokątne wieże, które zostały zbudowane przez bogatych mieszkańców miasta w czasach jego świetności. Przez to San Gimignano nazywane jest także „Miastem wież”. Warto także wspomnieć, że jego historyczne centrum zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

SAN GIMIGNANO Fot. iStockSAN GIMIGNANO Fot. iStock
SAN GIMIGNANO Fot. iStockSAN GIMIGNANO Fot. iStock

W San Gimignano znajduje się wiele doskonałych punktów z widokiem na malowniczą Toskanię. Warto odwiedzić jedną ze słynnych wież, która została udostępniona dla turystów. Jednak jeśli nie chcemy kupować biletu i mamy więcej czasu, możemy poszukać w bocznych uliczkach wejść na mniej oblegane punkty, z których będziemy mogli podziwiać równie imponujące widoki.

To urokliwe średniowieczne miasteczko cieszy się popularnością wśród turystów, jednak nie jest tak zatłoczone, jak na przykład położona blisko Florencja. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są trudności komunikacyjne. Do San Gimignano nie jeżdżą ani pociągi, ani stałe autobusy. Trafiają tam przede wszystkim turyści, którzy w podróż do Toskanii wybrali się samochodami lub w zorganizowanych grupach.

TRIEST – WŁOSKIE MIASTO Z AUSTRIACKIMI WPŁYWAMI

Triest to malownicze miasto położone nad Adriatykiem w północno-wschodniej części Włoch. Jednym z najciekawszych elementów jest to, że najważniejsze budynki miejskie znajdują się tuż przy samym morzu. Możemy wybrać się tam, jeśli jesteśmy w Wenecji i zmęczyły nas tamtejsze tłumy. Triest znajduje się w niedalekiej odległości od tej obleganej przez turystów miejscowości i będzie stanowił dla nas miłą odmianę.

To, co wyróżnia miasto to przede wszystkim wyraźna mieszanka stylu włoskiego z austriackimi. W latach 1867-1918 Triest był jednym z krajów koronnych Cesarstwa Austrii, co bardzo wyraźnie widać po wielu budynkach, znajdujących się w centrum miasta. Momentami miejscowość bardziej przypomina Wiedeń niż typowe włoskie miasteczko.

Nie oznacza to jednak, że w Trieście nie poczujemy się jak we Włoszech. Wręcz przeciwnie! W centrum warto zatrzymać się na dłużej na dwóch placach. Pierwszy to główny plac miasta, czyli Piazza dell’Unita d’Italia (Plac Zjednoczenia Włoch). Znajduje się tam wiele klimatycznych knajp i kafejek, w których poczujemy typowy włoski klimat. Inny znany plac to Piazza della Borsa, na którym znajduje się m.in. słynny budynek tamtejszej giełdy.

TRIEST Fot. iStockTRIEST Fot. iStock

Jednym z najpopularniejszych miejsc wśród turystów w Trieście jest Castello di Miramare. Słynny zamek znajduje się tuż nad samym morzem, co tworzy wspaniałą kompozycję i jest jednym z najpiękniejszych widoków z fotografii promujących miejscowość. Otacza go ogromny park ze wspaniałymi ogrodami, a wewnątrz znajduje się otwarte dla turystów muzeum.

  • Przystań w Trieście, Fot. iStock

  • Zamek Miramare nieopodal Triestu, Fot. iStock

  • Ratusz w Trieście

  • Zamek Duino nieopodal Triestu, Fot. iStock

  • Widok na port w Trieście, Fot. iStock

  • Kościół Sant'Antonio Taumaturgo, Triest, Fot. iStock

BERGAMO – NIE TYLKO LOTNISKO

Bergamo dla wielu turystów kojarzy się głównie z tamtejszym potem lotniczym. Jednak to tylko niewielka część tej miejscowości, która niewiele ma wspólnego z jej najbardziej okazałymi fragmentami. Stare miasto (Citta alta) w Bergamo to bardzo klimatyczne miejsce, które powinien odwiedzić każdy miłośnik włoskiego stylu.

Bergamo to przede wszystkim miasto kontrastów. Z jednej strony mamy nowoczesną część (Citta bassa), w której znajdują się siedziby różnych firm oraz nowoczesne sklepy i budynki mieszkalne.

Jej przeciwieństwo stanowi średniowieczne stare miasto położone na wzgórzu, które zostało otoczone charakterystycznym murem.

Dla turystów zdecydowanie ciekawsza jest ta druga część. Głównym punktem starówki jest Piazza Vecchia. Znajduje się tam m.in. słynna bazylika i jeden z najbardziej charakterystycznych budynków miasta, czyli bazylika Santa Maria Maggiore. Brukowane, kręte uliczki starego miasta to jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów włoskiego krajobrazu miejskiego. Warto więc poświęcić przynajmniej kilka godzin na wizytę w tej pięknej miejscowości, jeśli jesteśmy w północnej części Włoch.

  • Bergamo

    Bergamo

  • Cappella Colleoni przy Piazza Duomo, Bergamo, Fot. iStock

    Cappella Colleoni przy Piazza Duomo, Bergamo, Fot. iStock

  • Bogato zdobione sklepienie, Cappella Colleoni, Bergamo, Fot. iStock

    Bogato zdobione sklepienie, Cappella Colleoni, Bergamo, Fot. iStock

  • Charakterystyczne ciasne uliczki stanowią o uroku włoskich miasteczek. Bergamo, Fot. iStock

    Charakterystyczne ciasne uliczki stanowią o uroku włoskich miasteczek. Bergamo, Fot. iStock

  • Widok z góry na Capella Colleoni, Bergamo, Fot. iStock

    Widok z góry na Capella Colleoni, Bergamo, Fot. iStock

Rodzinne auto nie musi być nudne! Testujemy Fiata 500L

W świecie zdominowanym przez SUV-y i crossovery klasycznym rodzinnym samochodom jest coraz trudniej. Raz po raz słyszymy o kolejnym minivanie, którego produkcję zakończono ze względu na słabą sprzedaż. Czy to koniec niegdyś bardzo popularnego segmentu? Oczywiście, że nie! Udowadnia to nowy Fiat 500L, jedna z najciekawszych propozycji na rynku dla rodziny.

Włosi od samego początku mieli bardzo ciekawy pomysł na swojego minivana. Nie chcieli stworzyć kolejnego nudnego, poprawnego do bólu, pudełkowatego samochodu. W swoim stylu zapragnęli podążyć inną ścieżką. Dlatego wzięli jedno z najbardziej kultowych aut wszechczasów, pięknego malucha Fiata 500, i przemienili go w minivana. Mimo że auto wyraźnie urosło (ma ok. 4,2 m długości), a jego linie podporządkowano walorom praktycznym, to nie straciło nic ze swojego wyjątkowego stylu. Wystarczy jeden rzut oka na 500L, by dostrzec w nim szlachetną krew Pięćsetki. Drugiego tak ciekawego stylistycznie minivana na rynku nie znajdziemy. Kierowcom w całej Europie ten pomysł przypadł do gustu.

W tym roku Fiat postanowił ulepszyć swój model. Włosi mówią nawet o 40% nowych części! Fiat 500L podążył ścieżką wytyczoną dwa lata temu przez klasyczną Pięćsetkę. Otrzymał więc nowe reflektory, lekko przemodelowane zderzaki, niżej poprowadzoną linię świateł z tyłu oraz większą ilość chromowanych akcentów. Nie zabrakło też faceliftingowej klasyki gatunku, czyli nowych kolorów, wzorów felg i znacznie zwiększonych możliwości personalizacji (np. 3 kolory dachu). Włosi chwalą się teraz aż 37 wariantami kolorystycznymi nowego 500L.

W poszukiwaniu nowych elementów warto też zajrzeć do środka. Bo tam oprócz nowych wzorów tapicerek i lekkich porządków kierowca ma do dyspozycji duży (7 cali) ekran dotykowy ze znacznie zaktualizowanym systemem UConnect. Obsługuje teraz Apple CarPlay* oraz Android Auto*. Nowa jest także kierownica, dźwignia skrzyni biegów (umieszczono ją wyżej niż do tej pory) oraz 3,5-calowy wyświetlacz pomiędzy zegarami. W opcjach pojawi się znakomity zestaw audio Beats.

Fiat podąża też za modą i 500L będzie dostępny w suv-opodobnej wersji Cross. 500L jest wtedy podwyższony o 25 mm i ubrany w offroadowy makijaż, czyli m.in. czarne obwódki na nadkolach, wzmocniony zderzak i atrapy osłony podwozia. Z kolei na tych, którzy chcieliby minivana w bardziej miejskim wydaniu czeka linia stylistyczna Urban.

Zresztą nie ma co się już więcej rozpisywać. Nowy Fiat 500L przyjechał niedawno na nasz redakcyjny parking. Postanowiliśmy go więc porządnie przetestować. Czy to najciekawsze rodzinne auto na rynku? Naszym zdaniem tak. Zobaczcie sami:



*) dostępność Android Auto i Apple CarPlay jest zależna od Google i Apple

JAK FIAT 500L DOPASOWUJE SIĘ DO STYLU I WYMAGAŃ RÓŻNYCH UŻYTKOWNICZEK?

Singielka, matka z dzieckiem, emerytka. Każda z nich oczekuje od samochodu czegoś innego. Wygoda, bezpieczeństwo, praktyczność to nie wszystko. Nasze potrzeby zmieniają się. Ma na to wpływ wiele czynników. Sytuacja życiowa, finansowa, rodzinna... Kobiety rozglądają się więc za samochodami, które dostosowują się do nich, wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom. Jednym z takich aut jest właśnie Fiat 500L.

Fiat 500L stanie się najpraktyczniejszym członkiem każdej rodziny. „Mała limuzyna”, jak mówi się o nim pieszczotliwie, przeszła w tym roku spore zmiany. Dzięki temu jeszcze bardziej przypomina swojego starszego brata - klasycznego Fiata 500.

Z MIŁOŚCI DO PIĘKNA

500L otrzymał więc nowe reflektory, troszkę zmienione zderzaki i jeszcze więcej eleganckich, chromowanych elementów. Wszystkie panie niezależnie od potrzeb czy sytuacji życiowej, docenią szeroką gamę kolorystyczną. Włosi proponują aż 37 wariantów kolorystycznych odświeżonego auta. Singielkom, poszukującym gadżetów i ceniącym wyrafinowany styl, spodobają się jeszcze większe możliwości personalizowania auta – na przykład mogą wybrać trzy nowe kolory dachu!

Fiat 500L garściami czerpie z klasycznej Pięćsetki, Fot. Materiały PartneraFiat 500L garściami czerpie z klasycznej Pięćsetki, Fot. Materiały Partnera

Z POTRZEBY WYGODY

Ale wizualne walory nowego Fiata 500L to nie wszystko. W środku auta aż mnoży się od ciekawych i innowacyjnych rozwiązań. Osoby starsze, a także te, które mają problemy ze wzrokiem, docenią w codziennych podróżach możliwość korzystania z dużego – 7-calowego – ekranu dotykowego. Panel dotykowy z zaktualizowanym systemem Uconnect obsługuje najnowocześniejsze systemy wspomagające wygodną jazdę – Apple CarPlay oraz Android Auto*. Oczywiście można go zintegrować ze smartfonem lub iPhonem.


Nowa w 500L jest także, jeszcze wygodniejsza od poprzedniej, kierownica, wyżej umiejscowiona dźwignia skrzyni biegów i wyrazisty, duży – 3,5-calowy –wyświetlacz między zegarami.

Kobiety posiadające dużą rodzinę, dla których szczególnie ważna jest przestronność auta, będą zadowolone, kiedy dowiedzą się, że Fiata 500L można kupić w wersji pięcio- i siedmioosobowej.

DWA RÓŻNE OBLICZA JEDNEGO AUTA

Fiat 500L w miejskim wydaniu Urban. Samochód sprawdzi się także podczas podróży w dalekie trasy. Fot. Materiały PartneraFiat 500L w miejskim wydaniu Urban. Samochód sprawdzi się także podczas podróży w dalekie trasy. Fot. Materiały Partnera
Fiat 500L w uterenowionej wersji Cross. Jest to idealna wersja dla nowoczesnych, młodych, podejmujących kolejne wyzwania kobiet. W takim aucie będą czuły się bezpiecznie nawet podczas najbardziej szalonych wypraw. Fot. Materiały PartneraFiat 500L w uterenowionej wersji Cross. Jest to idealna wersja dla nowoczesnych, młodych, podejmujących kolejne wyzwania kobiet. W takim aucie będą czuły się bezpiecznie nawet podczas najbardziej szalonych wypraw. Fot. Materiały Partnera

Wychodząc w stronę potrzeb kobiet Fiat proponuje dwie różne wersje 500L. Pierwsza – Urban – jest przeznaczona dla osób, które liczą się z ceną auta i potrzebują taniego, komfortowego i przestronnego auta miejskiego. Docenią go spokojne singielki oraz starsze panie, które szukają typowego miejskiego auta. Oczywiście samochód sprawdzi się także podczas podróży w dalekie trasy, jednak nie aż tak jak Cross – drugi wariant 500 L proponowany przez producenta.

Fiat 500 L Cross ma znacznie podniesione zawieszenie, inaczej zbudowane zderzaki i dodatkowe osłony chroniące nadwozie przed uszkodzeniami. Ciekawym dodatkiem jest także możliwość wyboru różnych programów jazdy. Tryb Traction+ pozwoli uzyskać nam lepszą przyczepność, natomiast Gravity Control pomaga utrzymać stałą prędkość przy stromych zjazdach.

BEZPIECZEŃSTWO PONAD WSZYSTKO

To, na co zwracają uwagę wszystkie panie, bez względu na swój styl życia, to bezpieczeństwo. Fiat 500L jest wyposażony w Autonomous City Brake - automatyczny system hamowania podczas jazdy po


mieście przy prędkości poniżej 30km/h. Dodatkowo już w najniższym standardzie wyposażenia zamontowanych jest sześć poduszek powietrznych!

*dostępność Android Auto i Apple CarPlay jest zależna od Google i Apple

Zobacz część soczystych kolorów

GDZIE WYBRAĆ SIĘ NA WEEKEND Z DZIECKIEM? RANKING NAJCIEKAWSZYCH MIEJSC W POLSCE

Wbrew pozorom wybór miejsca, do którego wybierzemy się z dzieckiem, nie jest łatwym zadaniem. Wiadomo, że nie wszystkie miejscowości, które podobają się dorosłym, przypadną do gustu także ich pociechom. Oto propozycje turystyczne z różnych części naszego kraju, które powinny spodobać się zarówno rodzicom, jak i dzieciom.

SUWALSZCZYZNA – IDEALNA NA WYPRAWY ROWEROWE

Suwalszczyzna to jedno z najpopularniejszych miejsc wśród turystów podróżujących z dziećmi. Czekają tam na nas piękne jeziora, lasy i pagórki. Jedną z dum Suwalszczyzny jest najgłębsze jezioro w naszym kraju Hańcza. Jeśli będziemy w tych rejonach z dziećmi, warto wybrać się na piaszczystą plażę w miejscowości Mierkinie.

Warto wspomnieć, że Suwalszczyzna to doskonałe miejsce na przejażdżki rowerowe. Liczne pagórki bardzo urozmaicają tamtejsze trasy. Jednak nie są one aż tak wysokie i wymagające jak te w górach, dlatego śmiało możemy planować wycieczki rowerowe razem z dziećmi.

Atutem Suwalszczyzny jest duże zróżnicowanie krajobrazu, fot. iStockAtutem Suwalszczyzny jest duże zróżnicowanie krajobrazu, fot. iStock
Augustów to idealne miejsce na żeglarski wypad z dziećmi, fot. iStockAugustów to idealne miejsce na żeglarski wypad z dziećmi, fot. iStock

AUGUSTÓW – MIASTO DZIEWIĘCIU JEZIOR

Augustów to malownicze miasteczko w północno-wschodniej Polsce, które idealnie nadaje się na odpoczynek z rodziną. Miejscowość otoczona jest aż dziewięcioma malowniczymi jeziorami i rozległą puszczą. To dobre rozwiązanie turystyczne dla osób, które chciałyby odpocząć od dużego miasta, ale nie chcą zbytnio uciekać od cywilizacji. W Augustowie znajduje się m.in. kino, park linowy i baseny z zajęciami dla dzieci w wodzie.

Jedną z najpopularniejszych atrakcji wśród turystów przebywających w tym mieście jest rejs statkiem Kanałem Augustowskim. Warto przypomnieć, że jeśli wybieramy się w te rejony w sezonie letnim, nie możemy zapomnieć o strojach kąpielowych. W Augustowie znajduje się wiele bezpiecznych plaż, na których zarówno dzieci, jak i dorośli mile spędzą czas.

ZALEW ZEGRZYŃSKI

Zalew Zegrzyński to jedno z najpopularniejszych miejsc na wyjazdy weekendowe mieszkańców Warszawy. To największy sztuczny akwen na Mazowszu. Wokół zbiornika znajduje się wiele piaszczystych plaż i mnóstwo ośrodków turystycznych. To doskonałe miejsce, jeśli chcemy po prostu poleniuchować nad wodą.

Poza tym, jeśli jesteśmy spoza Warszawy, taki wyjazd to doskonała okazja, aby pokazać naszej pociesze stolicę. Odwiedzenie miasta, o którym tyle słyszy się w szkole lub z mediów, będzie dla dziecka ogromną atrakcją.

Piękne, piaszczyste plaże, atrakcyjne ośrodki turystyczne i bliskość Warszawy - Zalew Zegrzyński ma mnóstwo zalet, fot. iStockPiękne, piaszczyste plaże, atrakcyjne ośrodki turystyczne i bliskość Warszawy - Zalew Zegrzyński ma mnóstwo zalet, fot. iStock

MIKOŁAJKI – W SERCU MAZUR

Dzieci uwielbiają Mazury, dlatego planując rodzinny wyjazd, warto wziąć pod uwagę te rejony naszego kraju. Mikołajki to jedno z najbardziej znanych miasteczek w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Podobnie jak w Augustowie, przybywający tu turyści chętnie wybierają się na rejsy statkami.


Do Mikołajek możemy wybrać się zarówno latem, jak i poza sezonem wakacyjnym – to także doskonałe miejsce na odpoczynek od dużego miasta. Naszym pociechom spodoba się tam szczególnie nowoczesny Aquapark oraz park dzikich zwierząt.

TRÓJMIASTO - NIE TYLKO BAŁTYK

Wyjazd rodzinny do Trójmiasta to doskonałe rozwiązanie dla osób, które czują, że muszą w końcu pooddychać morskim powietrzem. Jeśli dziecko nie było jeszcze nad morzem, wyjazd w takie miejsce sprawi mu ogromną radość. Planując swój pobyt w Trójmieście, warto pamiętać, że Gdynia słynie z doskonałych plaż. Z kolei Gdańsk i Sopot to wyjątkowo ciekawe miasta z wieloma atrakcjami dla przyjeżdżających tam turystów.



Kolejna propozycja dla rodzin, które chciałyby wypocząć na Pomorzu to Reda. To jedno z najbardziej znanych kaszubskich miast, w którym unikniemy jednak słynnych nadbałtyckich tłumów. Najmłodsi turyści lubią to miasto szczególnie ze względu na znajdujący się tam słynny Aquapark, który jest uznawany za najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce.

Gdańsk - widok na Motławę, fot. iStockGdańsk - widok na Motławę, fot. iStock
Aquapark w Redzie, Fot. www.aquaparkreda.plAquapark w Redzie, Fot. www.aquaparkreda.pl

SZCZYRK - MIASTO SKOCZNI NARCIARSKICH

Szczyrk jest śląskim miastem turystycznym, w którym odnajdą się turyści w każdym wieku. To jedno z najciekawszych miejsc wypoczynkowych na południu Polski. Możemy wybrać się tam zarówno zimą w sezonie narciarskim, jak i latem.


W trakcie takiej wycieczki warto odwiedzić znajdujące się w okolicy jaskinie – m.in. Jaskinię Malinowską w Beskidzie Śląskim. Dodatkową atrakcją dla naszych dzieci będą znajdujące się w Szczyrku wyciągi narciarskie i skocznie.

GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE - NISKIE GÓRY W SAM RAZ DLA DZIECI

Góry Świętokrzyskie to bardzo dobre miejsce na rozbudzenie w dziecku miłości do gór. Tamtejsze wzniesienia nie są zbytnio wysokie – najwyższy szczyt, czyli Łysica ma 612 metrów. Nasza pociecha więc nie zniechęci się zbytnio długimi wspinaczkami, a dodatkowo poczuje satysfakcję, że samodzielnie weszła na górę.

Jedną z najbardziej znanych atrakcji województwa świętokrzyskiego jest Jaskinia Raj. Dzieci uwielbiają to miejsce, dlatego warto wziąć pod uwagę ten punkt w trakcie planowania wyjazdu. Dodatkowo warto odwiedzić znajdujące się przy słynnej jaskini Centrum Neandertalczyka. Wizyta w tym miejscu wzbogaci wycieczkę o walory edukacyjne.

Jaskinia Raj, Fot. iStockJaskinia Raj, Fot. iStock

MALBORK – WARTO ZATRZYMAĆ SIĘ TU NA DŁUŻEJ

Malbork jest jedną z najpopularniejszych miejscowości na Pomorzu. Miasto to kojarzone jest głównie ze słynnym Zamkiem Krzyżackim z XIII wieku. Turyści zatrzymują się tam głównie w drodze nad polskie morze - robią kilkugodzinne przystanki, aby zwiedzić znany budynek. Jednak w tym spokojnym i zadbanym miasteczku warto zatrzymać się na dłużej.


Panująca tam atmosfera pozwoli nam na prawdziwy odpoczynek.Słynny Zamek Krzyżacki warto zobaczyć ze swoją pociechą nie tylko ze względu na walory edukacyjne. Na dzieciach miejsce to robi szczególne wrażenie – zwiedzając budynek, poczują się jak bohaterowie swoich ulubionych legend i bajek.

  • Fot. iStock

  • Fot. iStock

  • Fot. iStock

  • Fot. iStock

  • Fot. iStock

  • Fot. iStock

BOCHNIA – PEŁNA PODZIEMNYCH ATRAKCJI

To położone blisko Krakowa miasto kojarzy się głównie z mieszczącą się tam najstarszą kopalnia soli kamiennej w Polsce. Zejście do podziemi jest możliwe dla turystów, dlatego taka propozycja powinna przypaść do gustu naszym pociechom. Znajduje się tam m.in. podziemna kolejka górnicza oraz 140-metrowa zjeżdżalnia dla dzieci.


Bochnia znajduje się około 40 km od Krakowa, więc w ramach urozmaicenia wycieczki powinniśmy zabrać naszą pociechę do dawnej stolicy Polski. Możemy wybrać się tam m.in. do słynnej Smoczej Jamy, czyli najsłynniejszej jaskini w Polsce, w której kiedyś mieszkał legendarny Smok Wawelski.

FIAT 500L SPEŁNI WSZYSTKIE TWOJE ZACHCIANKI. JEST PEŁEN TECHNOLOGII, ULEPSZEŃ I GADŻETÓW

O tym, czy samochód jest idealnie dopasowany do użytkownika świadczą czasem detale. Drobiazgi, które umilają podróż i sprawiają, że samochód jest dokładnie taki, jak sobie wymarzyliśmy. Sprawdziliśmy, czy jest na rynku samochód, który w tym aspekcie wyróżnia się na tle innych. I znaleźliśmy!

Fiat 500L jest jednym z najbardziej charakterystycznych, stylowych samochodów dostępnych na rynku. Wyjątkowość zewnętrznej formy potęguje świetnie zaprojektowane wnętrze wliczając to deskę rozdzielczość czy stylizację foteli.

Okazuje się jednak, że dobre wrażenie może być jeszcze lepsze. Fiat przewidział bowiem, że użytkownik, który chce naprawdę cieszyć się swoim samochodem będzie potrzebował "czegoś ekstra".

Jednym z najciekawszych "gadżetów", które ucieszą użytkownika Fiata 500L jest Radio Uconnect. Centrum dowodzenia można jednak traktować jak smartfon. Dotykowy ekran, dostępny w wersji pięcio- lub siedmiocalowej, pozwoli wygodnie wybrać stację radiową. Uconnect obsługuję też technologię Bluetooth. Wbudowany zestaw głośnomówiący zapewni nie tylko bezpieczeństwo podróży, ale i komfort. Szczególnie, że Uconnect obsługuje komendy głosowe.

Kupując Fiata 500L nie będziemy też musieli martwić się koniecznością kupienia nawigacji. UConnect NAV pozwoli bowiem dojechać do celu bezpiecznie bez przesłaniania przedniej szyby zbędnymi przedmiotami. Wygodne mapy 3D posiadają bardzo istotną funkcję - techlogię TMC, która na bieżąco pobiera dane dotyczące zagrożeń czy korków.

Gadżetów w nowym Fiacie jest jednak więcej. Jednym z najciekawszych jest funkcja Android Auto / CarPlay.

System multimedialny pozwala bez trudu przesłać muzykę ze smartfona wprost do głośników. Trudno sobie wyobrazić bardziej praktyczne umilenie podróży.
Samochód idealny potrafi zaspokoić każdą potrzebę, a nawet zachcianę użytkownika. Fiat 500L dzięki wielu technologiom, ulepszeniom i dodatkom można traktować jako luksusowy pokój hotelowy na kółkach.


SAMOCHÓD W ABONAMENCIE. CZY DLA KAŻDEGO?

Kupno nowego samochodu w salonie jest dla większości Polaków nieosiągalne. Wysokie ceny zmuszają ich do szukania auta na rynku wtórnym. Ale czy to najlepsza decyzja? Niekoniecznie. Producenci coraz częściej mają nam do zaoferowania bardzo korzystne formy finansowania nowego samochodu. Jedną z ciekawszych propozycji na naszym rynku jest abonament Fiata.

Samochód w abonamencie? Dla sporej części polskiego społeczeństwa wciąż może brzmieć to jak żart, ale rynek się zmienia na naszych oczach. Ludzie przestali obawiać się comiesięcznych rat i krótkoterminowych kredytów – preferencje konsumentów zmieniły się diametralnie. Telefon mamy w abonamencie, mieszkamy w wynajętym mieszkaniu, ulubione seriale oglądamy na HBO GO lub Netflixie, zamiast kupić swój rower jeździmy po mieście na Veturilo, a muzyki słuchamy na jednym z serwisów streamingowych jak Spotify czy Apple Music.

Fiat 500 to samochód-symbol w segmencie małych, miejskich aut, Fot. Materiały PartneraFiat 500 to samochód-symbol w segmencie małych, miejskich aut, Fot. Materiały Partnera

Coraz więcej ludzi, wcale nie tylko tych najmłodszych, zadaje sobie pytanie „dlaczego nie korzystać w ten sam sposób z samochodu?”. Producenci już jakiś czas temu wyszli naprzeciw temu pytaniu. I mają do zaoferowania naprawdę bardzo korzystne formy finansowania nowego samochodu. Dla wielu kierowców znacznie korzystniejsze niż klasyczne kupienie auta za pełną kwotę. Niektórzy specjaliści twierdzą nawet, że „klasyczne cenniki odchodzą już do przeszłości”. Pod względem przyjaznej oferty jednym z liderów w naszym kraju jest z pewnością Fiat, który oferuje kierowcą nad Wisłą swój Abonament.

Czym jest Abonament Fiata? To nowoczesne rozwiązanie dla osób rozważających użytkowanie nowego samochodu. Finansowanie ma formę stałego miesięcznego czynszu. W zamian klient otrzymuje fabrycznie nowego Fiata na 11 lub 23 miesiące (w zależności od opcji umowy). Oznacza to, że za użytkowanie samochodu płacimy miesięczną ratę i nie jesteśmy zmuszeni do jednorazowego wydania kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kolejną zaletą jest brak zmartwień o ubezpieczenie czy przeglądy techniczne. Abonament pokrywa większość wydatków związanych z eksploatacją samochodu, czyli przeglądy techniczne, serwisowanie oraz ubezpieczenie AC/OC/NW. Kierowcę interesują więc tylko wydatki związane z eksploatacją samochodu – koszty paliwa czy płynu hamulcowego.

SPYTALIŚMY PRZEDSTAWICIELI FIATA, CZYM FIAT ABONAMENT WYRÓŻNIA SIĘ NA TLE KONKURENCYJNYCH ROZWIĄZAŃ:

Jest kilka elementów programu Fiat Abonament, które wyróżniają go na rynku. Najważniejszym jest całkowite odmienienie postrzegania posiadania i użytkowania pojazdu. Dotychczas przyzwyczajeni byliśmy, że aby samochodem jeździć, trzeba go posiadać. Fiat Abonament zrywa z tym modelem. Chcemy aby kierowcy mogli użytkować samochód, ale bez konieczności jego posiadania. Jest coraz więcej Klientów, którym taki model odpowiada tzn. chcą jeździć nowym, bezpiecznym samochodem ale nie chcą być jego właścicielem. Program Fiat Abonament to umożliwia. Klient w zamian za stałą miesięczną opłatę otrzymuje nowy zarejestrowany i ubezpieczony samochód i jedynym „zmartwieniem” jest dbanie o to aby w baku była wystarczająca ilość paliwa. – mówi Rafał Grzanecki Country Manager Fiat & Abarth.

Umowę podpisuje się na 11 lub 23 miesięcy. Po upływie okresu umowy abonamentowej kierowca ma do wyboru jeden z trzech scenariuszy. Po pierwsze, wymienić samochód na zupełnie nowy. Co ciekawe, nie jesteśmy ograniczeni do tego samego modelu, a możemy wybrać zupełnie inne auto. Przykładowo, z małej Pięćsetki przeskoczyć do rodzinnego 500L.

Drugą opcją jest wykupienie użytkowanego samochodu i jeżdżenie nim dalej. Jak widać, Fiat nie zapomina o ludziach, którzy boją się wikłania w abonamenty. Trzecim scenariuszem jest więc zwrócenie samochodu i zrezygnowania z abonamentu. Bez żadnych konsekwencji. Nie jest to niekorzystny kredyt w banku, który wiąże nas na wiele długich lat.

Po 11- lub 23-miesiącach (do wyboru) Klient decyduje co dalej z jego przygodą motoryzacyjną. Sprzedaż samochodu używanego nie jest jego problemem, jeśli zechce zrezygnować z Abonamentu oddaje bezpłatnie auto do dilera. Może oczywiście wziąć kolejny samochód w abonamencie – na kolejne 11- lub 23 miesiące, a jeśli bardzo związał z dotychczas użytkowanym samochodem ma prawo jego pierwokupu. – kontynuuje Rafał Grzanecki

KTO NAJCZĘŚCIEJ DECYDUJE SIĘ NA SAMOCHÓD W ABONAMENCIE?

Nowoczesne formy finansowania samochodu stają się coraz popularniejsze nad Wisłą. Z roku na rok wzrasta liczba kierowców, którzy decydują się na taką formę zakupu samochodu. To idealna propozycja, dla wszystkich którzy potrzebują samochodu, a nie mają na koncie kilkudziesięciu tysięcy złotych. Warto pamiętać, że podpisując umowę abonamentową wybieramy jeden z rocznych limitów kilometrów (w Fiacie to 12 000 lub 25 000 km), jest to więc rozwiązanie przede wszystkim dla ludzi, najczęściej przemieszczających się po mieście i tylko od czasu do czasu ruszających w trasę. Może się okazać, że abonament jest korzystniejszy niż mocno promowany ostatnio car-sharing czy korzystanie z komunikacji miejskiej i taksówek. Kierowcy, którzy bardzo często pokonują długie autostradowe trasy muszą przemyśleć, czy nie będą mieli problemów z narzuconymi limitami. Cała reszta nie powinna mieć z tym większych trudności.

W abonamencie Fiata można też kupić praktycznego minivana, model 500L, Fot. Materiały PartneraW abonamencie Fiata można też kupić praktycznego minivana, model 500L, Fot. Materiały Partnera

Musimy mieć świadomość, że z programem Fiat Abonament trafiamy do zupełnie innych klientów, którzy w zamian za stałą miesięczną opłatę abonamentową chcą użytkować samochód i mieć swobodę i zalety z tego wynikające ale bez konieczności pamiętania o ubezpieczeniu, przeglądzie, wymianie opon zimowych czy też zamartwianiem się utratą wartości i odsprzedażą używanego samochodu. Jest coraz większa grupa takich Klientów, w znacznej mierze są to kobiety mieszkające w dużych miastach, które z ulgą przyjmują takie programy jak Fiat Abonament. – podsumowuje Rafał Grzanecki.

WIĘCEJ INFORMACJI NA WWW.FIATABONAMENT.PL

Co oferuje Fiat w abonamencie

  • FIAT TIPO

    FIAT TIPO

    Kompaktowy Fiat triumfalnie wkroczył na polski rynek. Auto już jest najlepiej sprzedającym się samochodem wśród klientów indywidualnym.

  • FIAT 500L

    FIAT 500L

    Fiat 500L to idealny samochód dla każdej rodziny. Praktyczny i jedyny w swoim rodzaju minavan poradzi sobie z niejednym zadaniem.

  • FIAT 500

    FIAT 500

    Za jeszcze mniejszą opłatę miesięczną możemy jeździć klasyczną pięćsetką. Ten stylowy maluch wyznacza trendy w segmencie od 60 lat!

  • FIAT 500X

    FIAT 500X

    Fiat Abonament obejmuje także modnego crossovera. 500X to jeden z najpopularniejszych małych SUV-ów w Europie.

  • FIAT QUBO

    FIAT QUBO

    Włosi mają też do zaoferowania kompaktowe auto do miasta i funkcjonalny samochód rodzinny w jednym modelu.